Vagus – DIN MAVEFORNEMMELSE

Røngten - Ostepati

Vagus – vores mavefornemmelse

Når vi snakker om generel “wellbeing”, kommer vi ikke uden om vagus, da den danner grobund for vores fordøjelse, immunitet og sætter sit præg på vores generelle tilstand. 

Vagusnerven repræsenterer hovedparten af vores parasympatiske nerve system, som overvåger en bred vifte af afgørende kropsfunktioner, herunder kontrol af humør, immunrespons, fordøjelse og puls. Den er grundlag for den forbindelse der er mellem mave og hjerne (brain & gut axis) og etablerer en af forbindelserne mellem hjernen og mave- og tarmkanalen og sender information om tilstanden af de indre organer til hjernen via sensoriske fibre.  

Den tovejskommunikation vagus repræsenterer mellem hjernen og mave-tarmkanalen, den såkaldte “Brain-Gut axis” er baseret på et komplekst system, herunder vagusnerven, men også sympatisk (styret i hjernen), endokrine og immune forbindelser samt påvirkningen af tarmfloraen for at regulere mave-tarm balance (gastrointestinal homeostase) og forbinde følelsesmæssigt og kognitivt områder af hjernen med tarmfunktioner.
Så når vi står i en eksamenssituation og får “nervøs” mave, er det en ubalance i vores autonome nervesystem. Når vi oplever forstoppelse, typisk ifm. stress eller anden mental påvirkning, kan det skyldes en ubalance i vores autonome nervesystem.

Dysfunktioner omkring vagus kan manifesterer sig i fysiske symptomer ligesåvel som i psykisk.

NAKKESMERTER I RELATION TIL VAGUS

Hvis vagus nerven bliver kompromitteret, som følge af mekanisk, maveproblemer, kranie problemer eller andet, kan det medføre at muskulaturen i nakken spænder op. Nakkestivhed, nakkesmerter, hold og låsninger i nakken, samt hovedpine kan derfor kobles til din vagus nerve. 

Vagus nerven udspringer vores øverste nakkehvirvler (C0-C2), kraniekanten og de 2 øverste hvirvler i nakken. 

MAVESMERTER I RELATION TIL VAGUS 

Vagusnerven er nøglen til at afstemme vores fordøjelse. Vagus nerven influeres af dårligt tarmmiljø, som kan påvirke vores hjerne, mentale helbred og vores generelle trivsel. Signaler fra vores tarmsystem rammer samme steder i vores hjerne som vores humør-center. Det er derfor påvist at problemer med maven kan lede til angst og depression, hvor vagus nerven er budbringeren.

OSTEOPATI I RELATION TIL VAGUS

Nakkesmerter kan have relation til din fordøjelse. Ca 80% af nervens funktion er at overvåge fordøjelsen, hvor det sensoriske output vil kunne skabe nakkesmerter. Her vil din osteopat spørge ind til din mave-tarm funktion. Er der smerte før, under eller efter måltider. Man vil forsøge at screene eller kortlægge intolerence og allergier som kan medfører både smerter ifm. måltider og diarre eller forstoppelser. Hvis der er recidiverende mavesmerter, samtidig med at man i en periode har nakkeproblemer, skal dette adresseres.   

Mavesmerter kan have mange årsagssammenhæng. Her vil man ud fra spørgsmål forsøge at spore sig ind på, hvad det er der influere dine mavesmerter. Efter en infektion, kan tarmenes bevægelighed og derigennem peristaltik være kompromitteret. Omvendt, har man en stresset livsstil, arbejde eller andet vil dette også kunne influere på mave-tarm systemet, og her er det vigtigt at få det adresseret. Ca 20% overvåger de motoriske fibre der kontrollerer mave tarmsystemet. Den er med til at skabe peristaltik (motility), hvorpå maden arbejdes langsomt igennem vores mave og tarmsystem. Så alt hvad der kan influere på dette, skal adresseres.
Som nævnt overvåger vores vagus nerve hele fordøjelsessystemet og 80% af vagus nervens opgave er at sende signaler ind til centralnervesystemet og hjernen om tilstanden i maven.

1,5 mio danskere lider af mave- og fordøjelsesproblemer, det er lige fra regelmæssig forstoppelse, diarre, oppustethed, irritabel tyktarm, luft og ondt i maven.

Disse problemer vil sende sensorisk information via nerven og dette kan få muskulaturen i nakken til at spænde op.
Det kan betyde, at du får problemer med bevægeligheden af nakken, som følge af dine fordøjelsesproblemer eller andet. 

Psykisk  

Da den vagale tonus er styret af vores autonome nervesystem, alt efter hvilken situation vi befinder os i, er den vagale tonus korreleret med evnen til at regulere stressreaktioner. 

Denne kan påvirkes af vejrtrækning vil den gennem meditation og yoga sandsynligvis

bidrage til modstandskraft og dæmpning af humør og angstsymptomer og herved vil vagus bedre kunne sætte ind og facilitere “wellbeing” i vores system, igennem vores mave-hjerne akse (brain-gut axis). 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.